cover diensten

Budgetbeheer

Voor wie
Ben je 18 jaar of ouder en zoek je financiële rust? Dan kun je – tijdelijk of blijvend – je financiën door een professional laten doen. Budgetbeheer is dan wellicht iets voor jou. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. Misschien heb je moeite om met geld om te gaan en/of heb je niet meer het overzicht. Of er is angst dat je achterstanden of schulden gaat krijgen of dat bestaande schulden hoger worden. Het kan ook zijn dat de huidige tijd een rol speelt in je overweging om voor budgetbeheer te kiezen, want bankkantoren sluiten in een enorm tempo hun kantoren en ook telefonisch kan er steeds minder worden afgehandeld. Zelfs mailen is soms niet meer mogelijk. Er is steeds minder persoonlijke hulp te vinden want heel veel verloopt via de digitale weg met verschillende apps en wachtwoorden. Je kunt behoorlijk verdwalen in dat moeras.


Hoe werkt budgetbeheer
Als je belangstelling hebt neem dan contact met ons op via info@molenkampbewind.nl of bel op werkdagen (m.u.v. woensdag) van 09.00 – 12.00 uur naar 072 – 22 05 773. We kunnen dan wat meer informatie geven of vragen beantwoorden en indien je dat wenst een intakegesprek inplannen om kennis te maken. Dat kan bij je thuis of bij ons op kantoor.
Tijdens zo’n intake kunnen we nagaan of budgetbeheer een passende oplossing is voor je vraag en natuurlijk moet het bij zo’n eerste contact onderling ook een beetje klikken. Daarom is de intake gratis en zonder enige vervolgverplichting. Pas als we het met elkaar zien zitten stellen we de budgetovereenkomst op. We maken daarna het budgetplan en regelen toegang tot je bankrekening(en) zodat we alles kunnen monitoren. We betalen je vaste lasten op tijd en je ontvangt een week- of maandbedrag dat je zelf vrij kunt besteden. Alles gebeurt in goed overleg en je kunt als je dat wilt thuis op je gemak alles elk moment volgen in ons computersysteem.

In tegenstelling tot onderbewindstelling loopt budgetbeheer niet via de rechtbank. We zijn aangesloten bij branchevereniging NBPB en die houdt goed toezicht op ons. En uiteraard is er een accountant die ons controleert.


Drie varianten van budgetbeheer
Budgetbeheer kent drie varianten.

Basis
Samen zorgen wij er voor dat je bank ons machtigt zodat wij je rekening kunnen beheren. Daarbij laten we op jouw naam een aparte rekening openen waarvan je de boodschappen kunt doen. We maken een budgetplan, dat is een overzicht zodat je je complete financiële situatie weer in beeld hebt. Daarbij brengen we, altijd in overleg, je uitgaven en inkomsten in gezonde balans.
Verder houden wij in de gaten dat elke maand je inkomen, eventuele toeslagen en bijzondere bijstand binnen komt. We betalen alle vaste lasten op tijd en met het restant doe je de boodschappen en de overige aankopen en betalingen. Verder kun je contact opnemen tijdens ons telefonisch spreekuur (vier ochtenden per week). Kortom: er komt rust op je bankrekening en daarmee ook in je hoofd. Immers: het niet zeker weten of alles financieel wel goed gaat, is slecht voor je gezondheid en welzijn.
Je geeft het beheer uit handen aan een professional die door jaarlijkse scholing volledig op de hoogte is en blijft, maar dat betekent niet dat je zelf geen zicht meer hebt. Als je dat wenst krijg je namelijk een inlog waarmee je op een heel handige manier alles wat er met je rekening gebeurt dagelijks kunt volgen. Zo hou je op elk moment inzicht in je financiën. Als je wilt dat wij je belastingaangifte doen, dan spreken we daar een apart tarief voor af.

Uitgebreid
Dit is hetzelfde als “Basis”, met enkele toevoegingen. Indien mogelijk vragen we kwijtschelding aan, zoals bijvoorbeeld voor gemeente- of waterschapsbelasting. Bij schulden of achterstanden maken wij een inventarisatie en wij hebben dan contact met schuldeisers of deurwaarders die vaak wat toeschietelijker zijn als een onafhankelijke professionele partij contact met ze opneemt. We maken namens jou ook betaalafspraken met ze. Daarbij houden we rekening met wettelijke normen, want iedereen heeft altijd recht op een bepaald bedrag om van te leven, daar mogen schuldeisers niet aan komen. Daarnaast verzorgen wij je belastingaangifte, dit is standaard onderdeel van het pakket en kost niets extra’s.

Budgetbegeleiding voor 65+
U hebt altijd zelfstandig uw financiën gedaan, houdt de regie liefst in eigen hand maar wilt graag dat een professional met u meekijkt en adviseert. U wilt immers dat alles goed gaat en het wordt allemaal moeilijker om dat goed te overzien want vrijwel alles verloopt via digitale weg.
Samen zorgen wij er voor dat uw bank ons machtigt zodat ook wij uw rekening kunnen volgen en u goed kunnen informeren en adviseren waar en wanneer dat gewenst of nodig is.


Wat kost het
Budgetbeheer is niet gratis. We kennen drie soorten budgetbeheer en elk heeft zijn eigen prijskaartje. Er worden éénmalige opstartkosten berekend, tenzij u al bij ons onder bewind was en overstapt naar budgetbeheer. Verder zijn er maandelijkse kosten van toepassing. Zie het tarievenoverzicht, de genoemde bedragen zijn incl. 21% btw.